Air France-KLM verwacht dat budgetdochter Transavia in 2017 quitte draait en het jaar daarop een operationele winst behaalt.
Dat liet de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag weten, naar aanleiding van een definitief akkoord met de pilotenbonden over de groeiplannen voor de prijsvechter.
De uitbreiding van Transavia, dat oorspronkelijk in heel Europa de vleugels zou uitslaan maar nu alleen in Frankrijk stevig zal groeien, vergt evenwel forse investeringen. Daardoor zal de prijsvechter voorlopig nog verlies lijden.
De vloot van Transavia Frankrijk groeit tussen nu en 2019 van 16 naar 37 Boeing 737’s. Met die toestellen zullen vakantievluchten worden uitgevoerd vanaf verscheidene bases in Frankrijk, ook naar bestemmingen die nu nog worden aangevlogen door Air France.
Twee arbeidscontracten
Piloten die vliegen voor zowel Air France als Transavia, krijgen betaald volgens twee verschillende arbeidscontracten. Er komt wel één senioriteitslijst voor beide luchtvaartmaatschappijen, zodat vliegers die uitgeleend worden hun plek in de pikorde behouden.
Een sterke groei bij Transavia was een van de pijlers onder de groeistrategie die Air France-KLM in september ontvouwde. Hoewel de plannen onder druk van de Franse piloten flink zijn verwaterd, handhaaft het concern de financiële doelstellingen voor de jaren tot en met 2017. De brutowinst moet per jaar met 8 tot 10 procent omhoog.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl